مشاوره و روانشناسی

درمان انواع اختلالات روانی اعم از فوبیا، افسردگی، وسواس، اضطراب و انواع مشاوره های خانوادگی

مشاوره و روانشناسی

درمان انواع اختلالات روانی اعم از فوبیا، افسردگی، وسواس، اضطراب و انواع مشاوره های خانوادگی

انتخاب داروی ضد افسردگی مناسب


عوامل زیادی در انتخاب داروی ضد افسردگی مناسب یک فرد دخیل‌اند که مهم‌ترین آن‌ها تحمل‌پذیر بودن دارو توسط بیمار است. خیلی از دارو‌های ضدافسردگی به یک اندازه در درمان افسردگی موثرند و به همین دلیل بیشترین تاکید روی تجویز دارو‌هایی است که کمترین عوارض جانبی کوتاه مدت و بلند مدت را دارند.

خصوصا عوارض جانبی مانند حالت تهوع و افزایش وزن که هر دو می‌توانند کیفیت زندگی فرد را کم کرده و باعث شوند فرد درمان را ادامه ندهد.

دارو‌های ضدافسردگی هرگز نباید خودسرانه مصرف شوند و همیشه باید با تجویز پزشک و در کنار روان‌درمانی، حمایت خانواده و درمان عوارض موجود دیگر (مانند درد مزمن، اضطراب، اختلال دوقطبی و اختلالات شخصیتی) استفاده شوند.

خطرها و ملاحظات دارویی
گاهی دارو‌های ضدافسردگی در ترکیب با دیگر دارو‌ها برای درمان انواع عوارض به کار می‌روند. در برخی موارد، استفاده‌ ترکیبی از دارو‌هایی که هر دو اثر سروتونرژیک دارند، می‌تواند موجب سندرم سروتونین شود. سندرم سروتونین به تجمع سمی سروتونین گفته می‌شود که می‌تواند علائم فیزیکی و روانی خطرناکی ایجاد نماید.

برای پیشگیری از چنین اتفاقی همیشه در مورد هر دارویی که مصرف می‌کنید با پزشک حرف بزنید، چه دارو‌های تجویزی و چه دارو‌های بدون نسخه و مکمل‌های غذایی یا دارو‌های گیاهی.

دارو‌های ضد افسردگی تنها با تجویز پزشک باید مصرف شوند و ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا اثرات آن کاملا احساس شود. هرگز نباید مصرف این دارو‌ها را خودسرانه قطع کنید و یا کاهش و یا افزایش دهید. قطع ناگهانی مصرف این دارو‌ها، می‌تواند علائم ناتوان‌ کننده‌ای ایجاد کند مانند تهوع و استفراغ، رعشه و آشفتگی، کابوس، سرگیجه، افسردگی و احساس شوک‌های الکتریکی. اما با دستور پزشک و کاهش تدریجی دُز مصرف دارو می‌توان از بروز این علائم پیشگیری کرد.

دارو‌های ضدافسردگی باید با احتیاط بسیار زیاد برای کودکان و نوجوانان و افراد جوان به کار برده شوند. سازمان غذا و داروی آمریکا در سال ۲۰۰۷ هشداری مبنی بر افزایش احتمال افکار خودکشی و ارتکاب آن در افراد جوان‌تر از ۲۴ سال در اثر مصرف هر نوع دارو‌های ضد افسردگی منتشر کرد.

دارو‌های ضد افسردگی تنها زمانی باید برای کودکان و نوجوانان تجویز شوند که کاملا ضرورت داشته و تمام جوانب و عوارض این نوع درمان و خطرات احتمالی آن توسط پزشک متخصص، کاملا سنجیده شوند.

درمان با دارو‌های ضد افسردگی چقدر طول می‌کشد؟
طبق آمار و گزارش‌ها، از هر ده نفر، پنج تا شش نفر بعد از سه ماه مصرف دارو، بهبود‌های چشمگیری دارند. افرادی که دارو‌های ضد افسردگی را مصرف می‌کنند باید حداقل شش ماه این درمان را ادامه دهند تا احساس بهتر شدن کنند. آن‌هایی که پیش از هشت ماه مصرف دارو را متوقف می‌کنند ممکن است متوجه شوند علائم‌شان برگشته است.

آن‌هایی که علائم افسردگی‌شان مرتبا برمی‌گردد باید درمان را حداقل ۲۴ ماه ادامه دهند. اما مطالعه‌ای نشان داده استفاده‌ طولانی‌مدت از دارو‌های ضدافسردگی ممکن است در برخی از افراد، علائم را تشدید کند، زیرا منجر به تغییرات بیوشیمیایی در بدن می‌شود.



بهترین دکتر درمان افسردگی در تهران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد